Vizuální identita, podle ní hodnotíme firmu

Častokrát lidé hodnotí firmu a její nabídku podle vizuální identity. Je to stejné, jako když se s někým seznámíte, a ihned si o něm vytvoříte obrázek. Co dodat, první dojem je zkrátka velice důležitý. Žijeme v době značek a symbolů, ty nás obklopují na každém kroku a snaží se soupeřit o naši pozornost. Je téměř nemožné vyhnout se tomuto boji. Aby firma zaujala se svým produktem cílovou skupinu, nestačí jen reklama v televizi. Je to celý soubor marketingových nástrojů, které  musí firma využívat, aby dosáhla co největšího zisku. Vezměte si takovou Caca Colu, na světě ji zná asi každý, každý den ji pijí miliony lidí a všichni ví, jak vypadá její logo. Proč vlastně potřebuje Coca Cola dělat reklamu a marketing, odpověď je jasná, aby byla spotřebitelům neustále na očích a připomínala se jim. Jen díky tomu si spotřebitel koupí Coca Colu místo Pepsi.

Abychom si ujasnily, co je vlastně vizuální identita, je to soubor vizuálních prvků, které usnadňují vnější i vnitřní komunikaci organizace a vytvářejí o ní dobrý obraz. Kvalitní značka musí společnost jednoznačně identifikovat, reprezentovat a odlišit ji od konkurence, ale samozřejmě i celkově. Značka je vizuální podpis firmy a měla by u lidí ihned vyvolat přesné a požadované asociace a představy.

Začneme u loga. Tvorba kompletní vizuální identity začíná právě jeho návrhem, pokračuje logomanuálem a končí zpracováním tiskovin. Pokud začnete tvořit vizuální identitu, pamatujte, že hlavním cílem je propracovaný design, díky kterému snadno oslovíte cílovou skupinu a zapíšete se jí do paměti. Vaše firma pak bude dobře vypadat a komunikovat.

Jak postupovat při tvorbě vizuální identity?

Nejdůležitějším prvkem vizuální identity je bez debat logo. Nejde jen o to, aby bylo graficky dobře zpracované, logo by mělo být originální, vystihovat činnost firmy a mělo by zaujmout na první pohled. Důležitá je i jednoduchost a správný výběr barev. Těch by mělo být co nejméně, většinou se uvádí dvě barvy, jako ideální počet.

Dalším krokem je logomanuál. Logomauál je zárukou konzistentní vizuální komunikace bez ohledu na médium nebo tvůrce designu. Je to soubor pravidel, jak nakládat s logem. Určuje jeho pozitivní i   negativní barevnost, písma, barvy a mnoho dalšího.

Po zpracování loga a logomanuálu přichází na řadu merkantilní tiskoviny. Nezdá se to, ale zpracované tiskoviny vás reprezentují dá se říct na každém kroku. Můžou oslovit vaše obchodní partnery a získat vám náskok před konkurencí. Pokud dostanete od vašeho budoucího dodavatele propracovanou vizitku, uschováte ji a ihned si ji zapamatujete. Do merkantilních tiskovin patří tedy hlavně vizitky, různé katalogy, prospekty a další tiskoviny, které firma potřebuje a věnuje jim pozornost.

Když spojíme všechno dohromady, získáme jednotný vizuální styl firmy, nebo-li Corporate design manuál.  Hlavní zásadou je mí vše dobře připravené, dobrou koncepci, která odpovídá skutečným potřebám organizace a je vytvořena na základě znalosti tohoto subjektu a jeho filozofie.

Pokud chcete být úspěšní, nechte tvorbu vizuální identity na odbornících. Nikdy nevytvoříte tak dobrý a propracovaný manuál, jako grafické studio s dlouholetou zkušeností, určitě se vám to vyplatí a nebudete litovat.